>

چه کسانی استانداردهای ISO را توسعه می‌دهند؟

گردآوری : دکتر نیلوفر اسکندرپور

 

ISO-قسمت پنجم

 

چه کسانی استانداردهای ISO را توسعه می‌دهند؟ (Who develops the ISO standards?)

ISO گروهی از کارشناسان را دور هم جمع کرده است که هر بخش قابل تصوری از صابون گرفته تا سفینه‌های فضایی، از MP3 گرفته تا قهوه را نمایندگی می‌کنند.  در واقع بیش از 250 کمیته فنی (Technical committees) وجود دارد.

اعضای ISO می‌توانند انتخاب کنند که آیا بخشی از یک کمیته فنی ویژه باشند و اینکه در چه حدی درگیر مشارکت در توسعه استانداردها شوند. برخی از اعضای ISO می‌توانند ناظر توسعه استانداردها باشند و نظرات و توصیه‌های خود را پیشنهاد بدهند (O-members). در حالی که برخی دیگر از اعضا به گونه‌ای فعالانه در هر مرحله از تصویب و توسعه یک استاندارد در رأی‌گیری مشارکت می‌کنند (P-members).

در اغلب موارد کارشناسانی که استانداردهای ISO را توسعه می‌دهند، در همان زمینه کار می‌کنند. این کارشناسان ممکن است دانش تخصصی داشته باشند اما تنها پروفسورهای تئوری صرف نیستند، بلکه آن‌ها چالش‌های بخش خود را درک کرده و در برطرف کردن آن‌ها مشارکت می‌کنند. این کارشناسان از استانداردسازی به عنوان ابزاری استفاده می‌نمایند، که همه از آن سود ببرند.

ISO می‌خواهد اطمینان حاصل کند که صدای همه شنیده می‌شود:

  • کشورهای در حال توسعه:

بیشتر از سه چهارم اعضای ISO از کشورهای در حال توسعه هستند. دانش و تخصص منعکس شده در استانداردهای بین‌المللی به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا این کشورها پتانسیل‌های خود را درک کنند و در فرایند توسعه درگیر شوند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای آن‌ها نیز در نظر گرفته شده است. ISO مشارکت کشورهای در حال توسعه در استانداردسازی را از طریق "کمیته مسائل کشورهای در حال توسعه" حمایت می‌کند.

  • مصرف‌کنندگان:

دیدگاه و نظرات مصرف‌کنندگان نیز در توسعه استانداردها بایستی در نظر گرفته شود. استانداردها اغلب مشخصات و ویژگی محصولات را شکل می‌دهند. اگر مصرف‌کنندگان نقش فعال در توسعه استانداردها بازی نمایند، مشخصات محصولات و یا سرویس‌دهی بیشتر نیازهای آن را پوشش می‌دهد. این یک موقعیت برد-برد برای مصرف‌کنندگان و سازندگان یا سازمان‌های خدمات‌رسان است.

شنیدن صدای مصرف‌کننگان در توسعه استانداردهای بین المللی ISO از طریق مشارکت سازمان غیر دولتی بین‌المللی مصرف کنندگان (NGO Consumers International) و اعضای ملی نمایندگان مصرف کنندگان در کمیته‌های فنی امکان‌پذیر است. ISO همچنین یک کمیته سیاست‌گذاری مصرف کنندگان (COPOLCO) دارد که سیاست‌گذاری‌های ISO برای حمایت بیشتر از مصرف کنندگان درگیر را هدایت می‌نماید.

 

Abbreviations:

International Organization for Standardization (ISO)

Non-Governmental Organization (NGO)

Committee on Consumers policy (COPOLCP)

 

 

Reference:

iso.org/who-develops-standards.html

 

 

جهت مطالعه قسمت های دیگر آشنایی با استاندارد ISO، از لینک های زیر استفاده نمایید.

 

تاریخچه استاندارد ISO

استاندارد ISO و مزایای آن

آشنایی با استاندارد ISO

توسعه استاندارد و قواعد کلیدی در توسعه استانداردها

 

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آرمان شیمی سنج می باشد.