>

استاندارد ISO و مزایای آن

گردآوری : دکتر نیلوفر اسکندرپور

 

استاندارد ISO و مزایای آن (What are standards? / Benefits of standards)

استاندارد چیست؟ (?What are standards)

استانداردهای بین‌المللی سبب انجام درست و موفق کارها می‌شوند. این استانداردها مشخصات و ویژگی‌هایی را در سطح جهانی برای محصولات، سرویس‌دهی، و سیستم‌ها جهت اطمینان از کیفیت، امنیت و بازدهی آن‌ها فراهم آورده است. این استانداردها وسیله‌ای برای تسهیل تجارت بین‌المللی هستند.

ISO تعداد 22754 استاندارد و مستندات مربوط به آن‌ها را منتشر کرده است که تقریباً هر صنعتی از تکنولوژی گرفته تا امنیت غذایی، کشاورزی، و مراقبت‌های بهداشتی را تحت پوشش قرار داده است. استانداردهای بین‌المللی ISO هر کسی را در هر جایی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

22754 استاندارد ISO با ایجاد اسنادی که الزامات، مشخصات فنی، و راهنماها را فراهم می‌آورد، این اطمینان را می‌دهد که مواد، محصولات، فرایندها و سرویس‌ها مناسب با هدف مورد نظر برای آن‌ها هستند، و همچنین اینکه این اسناد به صورت دائمی به کار برده می‌شوند.

مزایای استاندارد (Benefits of standards)

ISO با ایده پاسخ به این سؤال بنیادی بنا شده است که "بهترین راه برای انجام این چیست؟ (What is the best way of doing this?)". این امر با موارد بدیهی همچون اوزان و مقادیر آغاز شد و در طی پنجاه سال گذشته به خانواده‌ای از استانداردها گسترش یافته است که همه چیز را از کفشی که می‌پوشیم تا شبکه‌های Wi-Fi که به وسیله آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم، تحت پوشش قرار می‌دهد.

با در نظر گرفتن همه این موارد، استانداردهای بین‌المللی وسیله‌ای است برای اینکه مصرف کنندگان از امنیت، قابل اعتماد بودن، و کیفیت خوب محصولات مطمئن شوند. استانداردهای ISO در زمینه امنیت جاده، اسباب بازی، و بسته‌های پزشکی تنها نمونه‌ای کوچک از مواردی است که به امن‌تر کردن دنیا کمک می‌نمایند. 

تنظیم کنندگان مقررات و دولت ها برای کمک به توسعه بهتر مقررات، روی استانداردهای ISO حساب می‌کنند؛ با علم به این که آن‌ها بر پایه نظرات کارشناسان جهانی درگیر در رابطه با موضوع مورد نظر، یک صدا هستند.

استانداردهای ISO تمام جنبه‌های زندگی روزانه و کار برای تجارت‌های بزرگ و کوچک را تحت پوشش دارند. استانداردهای بین‌المللی برای کیفیت هوا، آب، و خاک، انتشار گازها و تششعات، و جنبه‌های محیط زیستی محصولات، فرای فراهم آوردن مزایای اقتصادی، از سلامت انسان‌ها و سیاره زمین حفاظت می‌نمایند.

 

References:

iso.org/about-us.html

iso.org/benefits-of-standards.html

 

 

جهت مطالعه قسمت های دیگر آشنایی با استاندارد ISO، از لینک های زیر استفاده نمایید.

 

تاریخچه استاندارد ISO

آشنایی با استاندارد ISO

توسعه استاندارد و قواعد کلیدی در توسعه استانداردها

چه کسانی استاندارد ISO را توسعه می دهند؟

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آرمان شیمی سنج می باشد.